Maciej Peda image

Maciej Peda

ur. 18 kwietnia 1971
 
 
„Po odrestaurowania auta aż rozpiera człowieka radość, że znów udało się tchną...”
Szkoła Podstawowa im. Wandy Modlibowskiej w Sikorzynie
BMW

Bugatti T40 semi-racer biposto 1928

Hanomag

Lorraine - Dietrich SMHI 1913

Maciej Peda

Maciej Peda z uczestnikami projektu

REO

Studebaker

Wystawa pucharów

Ślubna fotografia Heleny i Macieja Pedów

Ślubna fotografia Heleny i Macieja Pedów

Rodzinna pasja Pedów
Zdjęć: 11
Dokumentów: 1

Pochodzenie

Maciej Peda urodził się 18 kwietnia 1971 r. w Wolsztynie, ale od urodzenia mieszka i pracuje w Gostyniu. Jego mama Anna pracowała na kierowniczym stanowisku w Centrali Nasiennej, a ojciec - Jan był ślusarzem i prowadził zakład mechaniki pojazdowej oraz założył Auto - Muzeum w Gostyniu. Obecnie rodzice są już na emeryturze. Ma dwie siostry.

Edukacja

Pan Maciej naukę rozpoczął w 1978 r. w Szkole Podstawowej nr 3 w Gostyniu. Po jej ukończeniu kontynuował edukację w Liceum Ogólnokształcącym im. Ziemi Gostyńskiej w Gostyniu, w którym zdał maturę w 1990 r.

Praca zawodowa

Już w 1990 r. rozpoczął swą pierwszą pracę zawodową w warsztacie samochodowym ojca. Od dziecka obcował ze starymi samochodami, więc to zajęcie było zupełnie naturalną koleją rzeczy. Obecnie, oprócz pracy przy odrestaurowywaniu aut, pan Maciej prowadzi własną firmę - warsztat, produkujący repliki zabytkowych traktorów oraz części do tych pojazdów.

Auto-Muzeum

Auto - Muzeum to jedno z pierwszych prywatnych, chociaż nieoficjalnych, muzeów motoryzacji. Mieści się na terenie przydomowym pana Macieja.
Maciej Peda tak wspomina początki muzeum: "Początki naszego Muzeum sięgają końca lat 60-tych. Wówczas mój Ojciec, Jan Peda dostrzegł stojącego w krzakach koło Śmigla Studebakera i zapałał do niego gorącym uczuciem. W 1970 roku miłość można było nazwać spełnioną bądź "skonsumowaną" - Ojciec nabył wymarzone auto. Natychmiast wziął się ostro do roboty i jeszcze w tym samym roku był na pierwszym rajdzie pojazdów zabytkowych w Warszawie... i tak się zaczęło. Gdy przyszedłem na świat w 1971 roku, byłem już dziedzicznie obciążony tą miłością do "starego żelastwa" wszelkiej maści. W końcu lat 70-tych nasza kolekcja była już tak rozbudowana, że Ojciec musiał zbudować halę muzealną. Lata 90-te to czas powiększenia spektrum naszych zainteresowań o maszyny parowe, stare urządzenia rolnicze oraz fragmenty samolotów".
Miłość pana Macieja do starych aut widać, kiedy porównuje się fotografie aut w momencie zakupu oraz ich stan po renowacji. Efekt końcowy jest zachwycający. Wtedy też dopiero docenić można ogrom pracy, jaką kolekcjoner wkłada w odrestaurowywanie pojazdów.
Po zakupie eksponatu musi zdobyć pełną jego dokumentację - w czym pomagają znajomi kolekcjonerzy i członkostwo w klubach kolekcjonerskich, sporządzić inwentaryzację, dokupić lub własnoręcznie wykonać brakujące części. Prace nad renowacją auta trwają niekiedy nawet kilka lat! Dopiero wtedy odbywa się próbna jazda. Kolekcjoner eksponaty skupuje w Polsce i za granicą. Sporo pracy wymaga także późniejsze utrzymywanie samochodu w dobrym stanie.
Zabytkowe auta pana Pedy wykorzystywane są do reklam, filmów i audycji. Jego samochody "zagrały" w filmach o Arsène Lupin, w serialu "Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy", w filmie "Jej powrót" z Beatą Tyszkiewicz, w kilku odcinkach serialu historycznego "Sensacje XX wieku" Bogusława Wołoszańskiego oraz w rosyjskim filmie wojennym "Ogłuszeni ciszą", a także w kampanii reklamowej firmy paliwowej BP. Zdobyły także mnóstwo nagród. W sali obejrzeć można wystawę pucharów i trofeów, którymi pan Maciej został uhonorowany.
Muzeum ukazuje historię motoryzacji. Odwiedzane jest chętnie przez grupy zorganizowane oraz gości indywidualnych w różnym wieku. Młodzi poznają w ten sposób tajniki techniki, a dla starszych zwiedzanie stanowi sentymentalną podróż w przeszłość. Eksponaty biorą udział w rajdach aut zabytkowych.
Maciej Peda jest współorganizatorem kolejnych edycji "Nocy Muzeów", szczególnie zaś "Gostyńskiej Nocy z Techniką" i "Gostyńskiej Nocy ze Sztuką". Udostępnia eksponaty grupom rekonstrukcyjnym i Strefie Militarnej z Podrzecza koło Gostynia. Auta często towarzyszą również młodym parom w wyjątkowym dniu ich życia - dniu ślubu. Młodzi "wypożyczają" zabytkowe samochody, aby uświetniły to ważne wydarzenie (przejazd młodej pary, ślubne fotografie).
Macie Peda gościł w programach telewizyjnych: "Automaniak", TVP Poznań, TVP INFO oraz na łamach strony dla miłośników turystyki i motoryzacji "Autopodróże". Opowiadał telewidzom i słuchaczom o swych zbiorach, wśród których każdy jest wyjątkowy. Niektóre auta, będące w posiadaniu pana Macieja, są jedynymi zachowanymi egzemplarzami w Polsce, a nawet na świecie.

Rajdy i zloty aut zabytkowych:

- spotkania w Troyes w Szampanii: w 1994 roku Lorraine-Dietrich, w 1996 roku Austro-Daimlerem i w 2002 roku BMW;
- wyjazd w 1999 roku do Hiszpanii, do Barcelony - rajd aut wyprodukowanych przed 1920 rokiem;
- 2004 rok - II miejsce w konkursie rozgrywanym pomiędzy największymi muzeami samochodowymi Europy na najlepiej odrestaurowany pojazd, Miluza we Francji;
- wrzesień 2013 rok - międzynarodowy zlot Bugatti w Molsheim we Francji, puchar ufundowany przez Messier-Bugatti-Dowty;
- 2004 rok Rallye Monte Carlo Historique - rajd samochodowy pojazdów zabytkowych, organizowany corocznie przez Automobile Club de Monaco, zajęcie 259 miejsca polskim samochodem "syrenka";
- wyścig Mille Miglia we Włoszech - historyczny wyścig wytrzymałościowy, przebiegający drogami publicznymi w ciągu 3 dni;

Eksponaty

REO Gentelman's Roadster 1908 - najstarszy zarejestrowany samochód w Polsce, przedstawiony egzemplarz został sprowadzony w opłakanym stanie w 2000 roku z Kanady, a w Gostyniu doprowadzono go do takiej świetności, że zdobył drugie miejsce za najlepiej odrestaurowany pojazd;

Lorraine - Dietrich SMHI 1913 - jedyny zachowany na świecie przedstawiciel typu SMH z 1913 roku;

Hanomag Kommissbrot Korbwagen 1928 - najoryginalniejszy z pojazdów w gostyńskim muzeum z nadwoziem uplecionym z wikliny niczym wiejski koszyk, które miało obniżyć masę auta, takich samochodów na świecie jest kilka (głównie w Niemczech), w Polsce tylko jeden – ten w Gostyniu;

Studebaker Dictator Six 1928 - to od niego zaczęła się zbieracka pasja Jana Pedy - jednego z pionierów kolekcjonerstwa pojazdów zabytkowych w Polsce; pieszczotliwie nazywany Sztuder;

Bugatti T40 semi-racer biposto 1928 - gdy auto w 2004 roku przyjechało z Niemiec, było „w woreczkach”; takie Bugatti to marzenie każdego kolekcjonera zabytkowych aut, prawdopodobnie jedyny taki model w Polsce, zaprojektowany przez samego Ettore;

BMW 315/1 Sport 1934 - posiada numer seryjny 145; co ważne - firma wyprodukowała zaledwie 242 sztuki tego modelu, jego odbudowa trwała trzy lata;

MG TA 1937- egzemplarz pozyskano w latach 70-tych XX w. Dość długo auto stało w muzeum - braki uniemożliwiały rekonstrukcję, dopiero otwarcie granic po 1990 roku i zbliżenie poziomu dochodów do reszty Europy umożliwiło odbudowę;

MG WA Tickford Drophead Coupe 1939 - luksusowy kabriolet, ze skórzaną tapicerką i wykończeniem z mahoniowego drewna, który w 1939 roku kupił znany łódzki przedsiębiorca Oskar Kon. W czasie wojny auto służyło gestapowcom, potem UB, jego odnawianie trwało aż osiem lat;

Veritas - Dyna 1951- w 1951 roku wyprodukowano zaledwie 169 egzemplarzy tego modelu, do dziś zachowało się ich 8, w tym jeden jest w Gostyniu;

Maserati 3500 GTI 1963 - po trzech latach prac restauratorskich wygląda, jakby dopiero co wyjechało z fabryki;

Oldsmobile Cutlass Supreme 1979 - pojazd należy do klasy aut średniowymiarowych, utrzymany w oryginalnym stanie, to pierwszy samochód użytkowy pana Macieja.

INNE EKSPONATY:
Lokomotywa wąskotorowa PX-48 1949;
Lokomobila parowa Ruston, Proctor & Co. 1898;
Walec parowy "Mikołów" 1948;
Traktor Lanz 12 PS typ HL 1921;
Szczątki samolotów Boeing B-17 Flying Fortress;
Silniki lotnicze.

W kolejce do prac restauratorskich w warsztacie pana Pedy czekają m.in.: amerykański samochód Willys-Overland 90 z 1919 roku oraz Lancia Aprilia z 1940 roku, zaprojektowana przez samego Pininfarinę.

Wszystkie eksponaty można obejrzeć na stronie www.Peda-muzeum.org
Wirtualne zwiedzanie Auto - Muzeum na stronie www.wirtualnygostyn.pl

Prywatnie

Maciej Peda ma żonę Helenę i syna - Jana. Bardzo lubi czytać książki. Interesują go komedie z udziałem Louis`a de Funes`a.
W szkole był dobrym uczniem. Najbardziej lubił matematykę i chemię, natomiast nie przepadał za muzyką i językiem rosyjskim. Spośród swoich eksponatów największym sentymentem darzy Studebakera, którym jechał do chrztu i komunii. Lubi podróżować.

Znaczenie postaci

Pan Maciej Peda to pasjonat. O swoich eksponatach wie wszystko i potrafi opowiadać o nich godzinami. Chętnie dzieli się swą wiedzą ze zwiedzającymi. Należy do osób, dla których pasja stała się zawodem, a zawód pasją. Jego prywatna kolekcja unikatowych zabytkowych aut odkrywa nieznaną przeszłość motoryzacji i ukazuje jej początki. Pan Maciej Peda pokazuje, jak zatrzymać czas. Auto - Muzeum to ważny punkt na mapie ciekawych miejsc w Gostyniu.

Źródła

Wywiad z panem Maciejem Pedą przeprowadzony dnia 4 lutego 2015r. przez uczestników projektu

Oficjalna strona http://www.peda-muzeum.org/

http://autopodroze.pl/

www.przemyslawskalski.pl

Autorzy

Biogram przygotował zespół uczniowski w składzie:
Julia Bobrowska, Dawid Dembowy, Wojciech Pietrowiak, Zofia Skorupka, Marta Świadek
Nauczyciel prowadzący: Monika Talaga
Szkoła Podstawowa im. Wandy Modlibowskiej w Sikorzynie
Gmina Gostyń, powiat gostyński

Kalendarium:

  • 1971 ― Narodziny bohatera
  • 1986 ― 1986r. – ukończ...
  • 1990 ― 1990r. – rozpoc...
  • 1990 ― 1990r. – egzami...
  • 2004 ― 2004r. – II mie...

Cytaty:

  • „Po odrestaurowania aut...”
  • „W Gostyniu mieszkańcy ...”

Źródła:

  • Oficjalna strona Auto ...
  • Samochód z wikliny
  • Wirtualne zwiedzanie A...

Zobacz też:

  • > Gostyń