Baron Antoni Chłapowski image

Baron Antoni Chłapowski

ur. 31 grudnia 1943
 
 
 
Szkoła Podstawowa im. Gen. Dezyderego Chłapowskiego w Iłówcu
Antoni Chłapowski

Antoni Chłapowski

Antoni Chłpowski

Centrum Hipiki

Certyfikat

Herb Dryja

Logo Centrum Hipiki

Pałac Antoniego Chłapowskiego

Pałac Antoniego Chłapowskiego

Pałac Antoniego Chłapowskiego

Pałac Antoniego Chłapowskiego

Pałac Chłapowskiego

Antoni CHłapowski
Zdjęć: 12
Filmów: 1

Pochodzenie

Antoni Chłapowski urodził się 31 grudnia 1943 roku we Lwowie. Jego ojciec Stanisław był inżynierem i pochodził z Szołder, a mama Wanda pochodziła spod Lwowa. Chłapowski pochodzi z rodziny szlacheckiej herbu Dryja. Jego pradziadkiem jest generał Dezydery Chłapowski, jeden z najsłynniejszych oficerów polskich z czasów wojen napoleońskich i wojny polsko-rosyjskiej. Pan Antoni miał siedmioro rodzeństwa – czterech braci i trzy siostry. W 1970 roku poślubił Anitę Lundin. W 1973 roku urodziła się córka Magdalena.

Dzieciństwo i Edukacja

Jak każde dziecko uczył się w szkole podstawowej. W dzieciństwie lubił czytać książki i aktywnie spędzać czas. Jak sam uważał był niepokorny i knąbrny, gdyż miał dwóję z zachowania a najbardziej pamięta, kiedy zmarł Stalin. Zbił wtedy jego portret i wyrzucił go za piec. Co więcej śpiewał zakazane piosenki i nigdy nie uczestniczył w obchodach 1 Majowych. Był za to chłopcem pracowitym. Już w wieku 10 lat pracował i zajmował się gospodarstwem. Za namową mamy podjął naukę w Technikum Taboru Kolejowego, z którego uciekł po trzech miesiącach. Kiedy otwarto w Poznaniu Technikum Samochodowe, Chłapowski rozpoczął tam naukę i po trzech latach ukończył z wyróżnieniem. W tych czasach przez ponad trzy lata był taksówkarzem w Poznaniu. Jeździł taksówką o numerze 222. Był bardzo zapracowany. Dzień zaczynał o godzinie 5.30 na taksówce, od 8 do 12 trenował konie, popołudniami uczył się w szkole a wieczorami znów jeździł taksówką. W wieku 22 lat Chłapowski wyjechał do Szwecji na praktyki w warsztacie samochodowym.

Etapy działalności

Życie za granicami Polski

W Szwecji Antoni Chłapowski pracował tak jak zamierzał, w warsztacie samochodowym. Bardzo interesował się wyścigami samochodowymi, w których od czasu do czasu brał udział. W 1968 roku otworzył swój własny warsztat specjalizujący się w wozach sportowych i wyścigowych. W latach 1970 do 1972 sprzedał najwięcej samochodów sportowych w Szwecji. Zarobione pieniądze zaczął inwestować i umożliwił sobie starty w profesjonalnych wyścigach samochodowych. W 1968 roku otrzymał licencję, a rok później brał udział w wyścigach już jako kierowca wyścigowy. Uczestniczył w zawodach narodowych i międzynarodowych. W 1971 roku Antoni Chłapowski zdobył mistrzostwo Danii, wicemistrzostwo Beneluxu, trzecie miejsce w Grand Prix w Lizbonie. Był wówczas jednym z najlepszych zawodników wyścigowych. W 1972 roku otrzymał od króla Szwecji szwedzkie obywatelstwo by mógł wziąć udział w pierwszych mistrzostwach formuły Ford. Był drugi do finału w mistrzostwach świata formuły Ford, po przejechaniu 18 eliminacji w różnych krajach. W finale niestety nie mógł uczestniczyć ze względu na problemy rodzinne. Równolegle do pracy w warsztacie i kariery kierowcy wyścigowego Chłapowski uprawiał jeździectwo konne. Jeździł w reprezentacji Szwecji i prowadził ośrodek jazdy konnej dla dzieci. Skończył także renomowaną Szwedzką Szkołę Instruktorów w Stroemsholm, uzyskując najwyższy stopień instruktorski RIK III. Jednak Bardzo tęsknił za ojczyzną.

Powrót do Polski

Po upadku komunizmu w 1989 roku Pan Antoni po trzydziestu latach zagranicą postanowił wrócić do Polski. Uważał, że ludzie mający tak wielkie doświadczenie pozyskane w pracy na zachodzie jak on, powinni wrócić i zmienić kraj na lepsze. W 1990 roku Chłapowski został dyrektorem szwedzkiej firmy w Zawierciu na Śląsku. Następnie założył swoją firmę. Współpracował ze szwedzką firmą „Mustad” produkującą gwoździe do podkuwania koni. Zadaniem Pana Antoniego było rozkręcenie interesu w Polsce. Otrzymał nawet sto tysięcy dolarów na rozruch firmy, ale nigdy z tych pieniędzy nie skorzystał. W pierwszej kolejności wyremontował maszyny, a ludzi nauczył punktualności i pracy. Maszyny zaczynały pracować punktualnie o szóstej rano i równie punktualnie kończono pracę. Po dwóch latach przeniósł firmę do Wielkopolski.

Centrum Hipiki

W 1997 roku Pan Antoni otworzył w Jaszkowie pierwszą profesjonalną w Polsce szkołę dla podkuwaczy, gdyż w Polsce brakowało podkuwaczy koni. A sam Chłapowski miał spore doświadczenie w tym fachu. Nauczył się podkuwać konie w Polsce w Posadowie. Kiedy wyjechał z Polski sam szkolił podkuwaczy m. in. w Brazylii, Kolumbii czy USA. Kolejnym krokiem poczynionym przez Chłapowskiego było stworzenie centrum jeździeckiego. Centrum Hipiki w Jaszkowie jest obecnie największym centrum jeździectwa w Polsce i w Europie szkolącym dzieci, młodzież i dorosłych z całego świata. Większość koni w jaszkowskich stajniach to kuce i pony. Wychowankowie Antoniego Chłapowskiego startują w zawodach regionalnych, ogólnopolskich, Mistrzostwach i Pucharach Polski, Ogólnopolskich Olimpiadach Młodzieży w Sportach Letnich, a także w zawodach międzynarodowych w Niemczech, Danii czy Holandii, odnosząc dużo sukcesów. Wiodącą dyscypliną w klubie są skoki przez przeszkody. Przez cały rok są tu organizowane zawody od rangi regionalnej, ogólnopolskiej do rangi mistrzowskiej i międzynarodowej. W 2003 roku na jaszkowskim hipodromie odbyły się pierwsze w Polsce międzynarodowe zawody Kucy w skokach przez przeszkody, a w 2004 roku Mistrzostwa Europy. Sam Pan Antoni do dziś bierze z powodzeniem udział w zawodach jeździeckich, na których zajmuje czołowe miejsca. Wielkim walorem Centrum Hipiki jest jego usytuowanie w sercu Wielkopolski, w malowniczym Rogalińskim Parku Krajobrazowym. Lasy pełne zwierzyny, nadwarciańskie łąki urozmaicone starymi dębami są prawdziwym rajem. W 2003 roku Antoni Chłapowski został wyróżniony przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego odznaką honorową za zasługi dla województwa Wielkopolskiego. Dzięki wszelkim działaniom na rzecz promocji i rozwoju regionu, w 2005 roku Antoni Chłapowski otrzymał Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej za Najlepszy Turystyczny Produkt – Centrum Hipiki.

Znaczenie postaci

Przez wiele lat Antoni Chłapowski trenował w najbardziej renomowanych stajniach Europy. Obecnie jest doskonałym trenerem, propagatorem w Polsce sportu jeździeckiego dzieci i młodzieży na pony, zawodowym podkuwaczem. Dzięki jego wszechstronnej działalności w Centrum Hipiki istnieje klub jeździecki, szkoła podkuwaczy. Zaczynał od dwóch stajni w starych oborach. Teraz ma cztery stajnie z około 180 końmi, trzy kryte ujeżdżalnie, hotel w odnowionym pałacu i przystań.

English abstract

Anthony Chłapowski was born on 31 December 1943 in Lvov. His father was an engineer and came from Szołdry, and his mother Wanda came from Lvov. Chłapowski comes from a noble family coat of arms Dryja. His great-grandfather is a general Dezydery Chłapowski, one of the most famous Polish officers of the Napoleonic wars and the Polish-Russian war. He has seven siblings - four brothers and three sisters. As.he was a child he began working in the age of ten. He studied three years automobile studies in Poznan. In those days, for more than three years he was a taxi driver in Poznan. He drove a taxi with the number 222. He was very busy. The day began at 5.30 in the taxi, from 8 to 12 trained horses, taught in the afternoons at school and in the evening again drove a taxi. At the age of 22 years Chłapowski went to Sweden for car practice. In Sweden Antoni Chłapowski worked in a car garage. He was very interested in motor racing, in which from time to time he participated. The first professional sport practised by Antoni Chłapowski was Ford formula racing, which brought him Denmark champion title, a Sweden vice-champion title, a Benelux vice-champion title and a 2nd place in the final qualifying round of the 1972 World Championship. After a few years of his racing career, Antoni Chłapowski switched from machines to horses. He graduated from the famous Swedish National Equestrian Centre in Strömsholm, where he obtained the highest training degree RIK III. He continued his career as an excellent rider, representing Sweden in equestrian sports. He turned back to Poland in 1989. In 1990, he became director of Swedish company Zawiercie in Silesia. Then he founded his company. He collaborated with the Swedish company "Mustad" producing nails for shoeing horses. After two years he moved the company to Great Poland. In 1997, he opened in Jaszkowo the first professional school in Poland for horseshoer. The next step made by Chłapowski was to create a riding center. Jaszkowo is currently the largest riding centre in Poland and Europe training children, youth and adults from all over the world. The majority of the horses in the Jaszkowo stables are small horses, or ponies. It is them that young adepts use while beginning to learn their horse riding lessons. The Riding Centre is a veritable school of life for young and adult people, where one will always find a friendly, family atmosphere. In 2005 Chłapowski received Certificate of the Polish Tourist Organisation - Tourist product 2005.

Autorzy

Biogram przygotował zespół uczniowski w składzie:
Wojciech Ratajczak, Matylda Siewierska, Zuzanna Matuszewska, Magdalena Harendarz, Filip Brandyk
Nauczyciel prowadzący: Mateusz Fikert
Szkoła Podstawowa im. Gen. Dezyderego Chłapowskiego w Iłówcu
Gmina Brodnica, powiat śremski

Kalendarium:

  • 1943 ― Narodziny bohatera
  • 1968 ― Chłapowski otwiera sw...
  • 1970 ― Ślub bohatera
  • 1971 ― Chłapowski zostaje mi...
  • 1972 ― Chłapowski otrzymuje ...
  • 1973 ― Urodziny córki Magdal...
  • 1989 ― Powrót do Polski
  • 1990 ― Chłapowski zostaje dy...
  • 1997 ― Chłapowski otwiera w ...
  • 2003 ― Międzynarodowe zawody...
  • 2004 ― Mistrzostwa Europy Ku...

Zobacz też:

  • > Miejsce narodzin ...
  • > Chłapowski Dezydery